• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65888
+
-

احیای نوغانداری در استان

کشاورزی
احیای نوغانداری در استان

صنعت نوغانداری (پروش کرم ابریشم به منظور تولید ابریشم) از جمله مشاغل مکمل بخش کشاورزی است که به همت بخش خصوصی در شهرستان‌های اسکو، خداآفرین، جلفا و هوراند احیا شده است. 

به گزارش مهر، نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی در منطقه آسیا و البته ایران است که وضعیت آن در بیش از ۲ دهه گذشته با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده به طوری که اوج شکوفایی تولید پیله و ابریشم در کشور به سال ۱۳۷۹ بازمی‌گردد و بعد از آن صنعت نوغانداری در خواب غفلت فرو رفت.


اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر در اسکو

«جواد اکبرزاده» بافنده روسری‌های ابریشمی باتیک در روستای اسکندان شهرستان اسکو است که ماده اولیه مورد نیازش نخ ابریشم بوده اما به علت رکود نوغانداری در منطقه مجبور به استفاده از نخ‌های ابریشم‌ وارداتی است.

وی می‌گوید: امیدوارم از این به بعد نخ ابریشم در منطقه خودمان تولید شود تا هم هزینه تولید کاهش یابد و هم کیفیت پارچه‌های تولیدی برای روسری‌های باتیک بهبود پیدا کند. روسری باتیک از تولیدات بومی اسکو است و مشتریان پرشماری دارد.در اسکو که تابلوفرش‌های نفیس آن نیز به نخ ابریشم نیاز دارند، عده‌ای در قالب تعاونی اقدام به احیای صنعت نوغانداری کرده‌اند. 

«محمد راحلی» مدیر طرح احیای صنعت نوغانداری در اسکو در این باره می‌گوید: اردیبهشت‌ماه امسال ۱۰۰ جعبه نوغان از جهاد کشاورزی شهرستان و مرکز توسعه نوغان کشور تحویل گرفتم. همین ۱۰۰ جعبه نوغان برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده و برخی نیز بین سهامداران خانگی توزیع شده است.


فعالیت در ۴ شهرستان 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می‌گوید: بالغ بر ۴۰۰ جعبه تخمه نوغان در شهرستان‌های جلفا، خداآفرین، هوراند و اسکو توزیع شده است.«حبیب شریفیان» می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵ تن پیله‌ تر در این ۴ شهرستان برداشت کنیم. تامین نهاده به‌ویژه تخم نوغان و نهال توت اصلاح شده از جمله برنامه‌های ویژه ما برای تشویق و ترغیب مردم به این صنعت است.

شریفیان بر ضرورت توانمندسازی نوغانداران تاکید و بیان می‌کند: یکی از محورهای برنامه‌ای توسعه این صنعت، نگاه ویژه به مقوله آموزش و توانمندسازی کارشناسان و نوغانداران است که می‌تواند افزایش بهره‌وری و تولید پیله به ازای هر جعبه تخم نوغان را به همراه داشته باشد. بی‌شک اگر زنجیره تولید ابریشم در استان آذربایجان شرقی تکمیل شود، موجب ایجاد اشتغال پایدار و تامین درآمد مستمر خواهد شد.


مزیت‌های صنعت نوغانداری

کارشناس نوغانداری سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که در هر جعبه تخم نوغان ۲۲ هزار تخم وجود دارد که ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم پیله ‌تر از آن به دست می‌آید، اظهار می‌کند: بازگشت سریع سرمایه، کوتاه بودن دوره پرورش کرم ابریشم در حداکثر ۴۵ روز کاری و فعالیت افراد مسن و کودکان از مزیت‌های این صنعت به شمار می‌رود.

«علیرضا رئوف» با اشاره به این‌که توسعه نوغانداری سرمایه چندانی نمی‌خواهد، می‌گوید: با توجه به آن‌که کشت درخت توت در اغلب خاک‌ها امکان‌پذیر است، می‌توان آن را به ‌عنوان تنها غذای مورد نیاز کرم ابریشم در حاشیه انهار، آب‌راه‌ها، روستاها و مزارع کشاورزی و زمین‌های کم‌بازده جوار خانه‌ها کاشت.

وی با بیان این‌که نباید فعالیت نوغانداری در ۴۵ روز پرورش و تولید پیله ابریشم خلاصه شود، ادامه می‌دهد: باید صنعت نوغانداری در استان رونق بگیرد و فرایند رسیدن به مقصود و تولید نخ ابریشم کامل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید